Británie dosáhla jednoho milionu elektrických automobilů, i přes pokles prodeje

Britské statistiky naznačují, že ve Spojeném království bylo v lednu zaregistrováno již jedno milionové elektrické auto, přestože došlo k významnému poklesu prodeje. Počet nově zaregistrovaných elektromobilů soukromými kupujícími se v lednu snížil o čtvrtinu, což znamená hrozbu pro úsilí Spojeného království dosáhnout nulových emisí.

Celkový počet nově prodaných osobních automobilů soukromým zákazníkům v tomto období klesl o 16 %, uvedla organizace Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Tyto údaje vyvolaly další odkazy na snížení daní s cílem podpořit zájem o elektromobily mezi zákazníky.

Britské jednomilionové elektrické auto od roku 2002
V lednu bylo ve Spojeném království zaregistrováno více než 20 000 elektrických automobilů, což představuje nárůst o 20 % ve srovnání s předchozím rokem. K tomuto nárůstu přispěly také výhodné daňové pobídky pro uživatele firemních vozidel. Růst poptávky po elektromobilech byl hlavně díky flotilovým zákazníkům, tedy společnostem nakupujícím najednou více než 25 vozidel, u kterých vzrostla poptávka po elektromobilech o více než 40 %.

Pokles počtu osobních registrací však znamená, že elektromobily představovaly pouze 14 % nově prodaných vozidel ve Spojeném království v lednu, což je pod cílem 16,5 % na rok 2023. SMMT proto vyzvala vládu, aby ve svém nadcházejícím rozpočtu snížila DPH na elektromobily a tím podpořila poptávku ze strany soukromých kupujících.

“Stálo nás to více než 20 let dosáhnout jednomilionového milníku elektromobilů, ale s vhodnými politikami můžeme tuto úspěšnost zdvojnásobit za jen dalších dvě,” uvedl šéf SMMT Mike Hawes. “Výrobci byli požádáni, aby poskytli vozy, nyní žádáme vládu, aby pomohla spotřebitelům tyto vozy zakoupit, na kterých závisí nulové emise,” dodal.

Podle automobilové organizace mají elektromobily nižší provozní náklady než benzínová a naftová vozidla, ale jejich pořizovací cena je o 30-40 % vyšší. V současné době mají výhody z daňových pobídek pouze ti, kteří si elektromobil v Británii pořídí skrze firmu, firemní vozidlo nebo systém oběťování mezd. Podpora pro jednotlivé jednotlivce byla britskou vládou zrušena v roce 2022.

V roce 2021 potvrdil britský premiér Rishi Sunak odsunutí zákazu prodeje nových benzínových a naftových automobilů o pět let z roku 2030 na rok 2035. Toto oznámení vyvolalo smíšené reakce automobilových výrobců, z nichž mnozí začali silně investovat do výroby elektromobilů. Navzdory odkladu zákazu budou společnosti i nadále nuceny splnit stanovené kvóty pro prodej elektromobilů od ledna 2026 tak, aby více než 1 z 5 prodaných automobilů bylo bezemisních. Pokud se tak nestane, budou čelit vysokým pokutám a cílová čísla se budou zvyšovat každým rokem až do roku 2030.

Podle nejnovějších údajů SMMT se trh s novými automobily v lednu zvětšil díky výraznému nárůstu flotilových prodejů, které vzrostly o třetinu. To navzdory poklesu registrací nových soukromých aut, které klesly o 16 %. Flotilové prodeje představovaly více než šestinu nově registrovaných aut v lednu, což je více než polovina oproti předchozímu roku.

Časté otázky založené na hlavních tématech a informacích uvedených v článku:

1. Kolik elektrických aut bylo v lednu zaregistrováno ve Spojeném království?
V lednu bylo ve Spojeném království zaregistrováno již jedno milionové elektrické auto.

2. Jaký byl pokles prodeje nových elektromobilů soukromými kupujícími v lednu?
Prodej nových elektromobilů soukromými kupujícími v lednu klesl o čtvrtinu.

3. Jaký počet nově prodaných osobních automobilů soukromým zákazníkům klesl v tomto období?
Celkový počet nově prodaných osobních automobilů soukromým zákazníkům klesl o 16 %.

4. Jaký podíl představovaly elektromobily z celkového počtu nově prodaných vozidel ve Spojeném království v lednu?
Elektromobily představovaly pouze 14 % nově prodaných vozidel ve Spojeném království v lednu.

5. Jaká opatření navrhuje organizace SMMT?
Organizace SMMT navrhuje snížení daně z přidané hodnoty (DPH) na elektromobily ve snaze podpořit poptávku ze strany soukromých kupujících.

6. Jaká byla reakce šéfa SMMT na situaci?
Šéf SMMT Mike Hawes uvedl, že úspěch zvýšení počtu elektromobilů lze zdvojnásobit s vhodnými politikami vlády.

7. Jaké jsou provozní náklady elektromobilů ve srovnání s benzínovými a naftovými vozidly?
Elektromobily mají nižší provozní náklady než benzínová a naftová vozidla.

8. Jaké byly změny v podpoře elektromobilů od roku 2022?
Podpora pro jednotlivé jednotlivce byla britskou vládou zrušena v roce 2022.

9. Jaké jsou cíle v oblasti prodeje elektromobilů do roku 2030?
Společnosti budou od ledna 2026 nuceny splnit kvóty pro prodej elektromobilů tak, aby více než 1 z 5 prodaných automobilů bylo bezemisních. Cílová čísla se budou zvyšovat každým rokem až do roku 2030.

10. Jaké byly hlavní změny na trhu s novými automobily v lednu?
Trh s novými automobily v lednu se zvětšil díky výraznému nárůstu flotilových prodejů, zatímco registrace nových soukromých aut klesly.

Definice klíčových pojmů:

1. Elektromobil – automobil poháněný elektřinou, který nevyprodukuje emise v průběhu provozu.
2. Daň z přidané hodnoty (DPH) – daňová sazba založená na hodnotě zboží nebo služeb, kterou platí kupující nebo zákazník.
3. Flotiloví zákazníci – společnosti nebo organizace, které nakupují vozidla ve větším množství pro svoji flotilu (soubor provozovaných vozidel).
4. Provozní náklady – náklady spojené s provozem a údržbou vozidla, včetně paliva, pojištění, oprav a servisu.

Surové odkazy na související domény:

smmt.co.uk (Society of Motor Manufacturers and Traders)