Šéf britského zastřešujícího orgánu pro obchodní opatření po brexitu, Oliver Griffiths, řekl, že britská vláda nežádala, aby provedli vyšetřování čínských firem ohledně záplavy elektromobilů na trhu. Přesto je Británie připravena se k vyšetřování přidat, pokud bude mít takovou žádost. Evropská komise již v minulém roce zahájila vyšetřování dotujících opatření čínských elektrických vozidel, kvůli obavám ze zaplavení trhu levnými dovozy z této země. Odchodem Británie z EU před čtyřmi lety převzal orgán pro obchodní opatření, který může na žádost ministrů nebo průmyslu provést vyšetřování, aby bylo zjištěno, zda jsou potřebná opatření k ochraně britských ekonomických zájmů.

Griffiths však potvrdil, že žádná žádost o vyšetřování čínských firem nebyla dosud učiněna. Přestože provádějí sledování dovozních čísel, zatím nikdo nepožádal o provedení vyšetřování. Čínské automobilky, jako je BYD a Nio, doufají, že se stanou významnými hráči na mezinárodních trzích po značném nárůstu své produkce v posledních letech. Čína v loňském roce předstihla Japonsko jako největší exportér automobilů na světě a podíl čínských elektromobilů prodávaných v Evropě se odhaduje na 8%, a do roku 2025 by se mohl zvýšit na 15%. Někteří politici jsou znepokojeni budoucností britské automobilového průmyslu a obávají se, že by čínské firmy mohly podřezat britské výrobce tak, že by je dostaly na pokraj vymření.

Přestože možnost ochranných opatření při dovozu není v EU všude populární, jednotlivé výrobce automobilů v Británii mají vazby na čínské firmy, jako například Jaguar Land Rover, který vlastní společný podnik v Číně. Stejně tak akciovými investory v Británii jsou čínské společnosti, jako například Envision AESC a Geely. Griffiths varoval, že vyšetřování čínských elektromobilů by mohlo vyvolat odvetná opatření ze strany Číny.

Britská vláda však podporuje domácí výrobu elektromobilů a nabízí dotace ve výši 2 miliardy liber do roku 2030, Tata investuje více než 4 miliardy liber do nového gigafactory a Nissan investuje 2 miliardy liber do výroby elektromobilů v Sunderlandu, což vytvoří pracovní místa po celé zemi.

Často kladené otázky (FAQ) na základě hlavních témat a informací uvedených v článku:

1. Jaký je postoj britské vlády ke zdokumentování čínských firem ohledně záplavy elektromobilů na trhu?
– Britská vláda dosud nežádala, aby bylo provedeno vyšetřování čínských firem týkající se této problematiky. Přesto je připravena se přidat k vyšetřování, pokud bude taková žádost předložena.

2. Kdo může žádat o provedení vyšetřování?
– Orgán pro obchodní opatření převzal pravomoc provést vyšetřování na žádost ministrů nebo průmyslu po odchodu Británie z EU před čtyřmi lety.

3. Byly dosud podány žádosti o vyšetřování čínských firem?
– Zatím nebyla podána žádná žádost o vyšetřování čínských firem. Sledování dovozních čísel je sice prováděno, ale zatím žádný subjekt nevyjádřil zájem o vyšetřování.

4. Jaký podíl elektromobilů z Číny se prodává v Evropě?
– Odhaduje se, že podíl čínských elektromobilů prodávaných v Evropě činí 8%, a do roku 2025 by se mohl zvýšit na 15%.

5. Jaké jsou obavy politiků ohledně britského automobilového průmyslu?
– Někteří politici se obávají, že čínské firmy by mohly ohrozit britské výrobce automobilů a dostat je na pokraj vymření.

6. Existuje nějaká spojitost mezi britskými a čínskými firmami v automobilovém průmyslu?
– Ano, některé britské výrobce automobilů, jako například Jaguar Land Rover, mají vazby na čínské firmy. Čínské společnosti přímo investují do akcií v Británii, například Envision AESC a Geely.

7. Jaká opatření může Čína přijmout v případě vyšetřování čínských elektromobilů?
– Griffiths varoval, že vyšetřování čínských elektromobilů může vyvolat odvetná opatření ze strany Číny.

Sugerované příbuzné odkazy na hlavní doménu (ne na podstránky):
gov.uk (vládní informace a služby ve Velké Británii)
jaguarlandrover.com (oficiální stránka společnosti Jaguar Land Rover)
tatanewsroom.com (oficiální tiskový servis společnosti Tata Motors)
nissan-global.com (oficiální stránky společnosti Nissan)