Čím více SUV na ulicích Paříže, tím větší škody pro životní prostředí

Stylizované červené auto na černém pozadí opravdu působí hrozivě. Otázka, která je vyvěšena na plakátech po celých ulicích francouzské metropole před nedělním referendem, je rétorická: “Chcete více SUV na ulicích Paříže, nebo méně?” Starostka Anne Hidalgo doufá, že 1,3 milionu pařížanů s volebním právem si zvolí druhou možnost. “Čím větší, tím větší škody pro životní prostředí,” shrnuje své názory na auta tato středolevicová politička. Právě kolem tohoto postoje, a dalších, v posledních letech radikálně přestavuje Paříž.

Hidalgo tvrdí, že chce udělat město šetrnějším k životnímu prostředí a zlepšit kvalitu života. Odkazuje na studie ukazující, že více než polovina obyvatel města vdýchá špatnou kvalitu vzduchu.

Aby byla Paříž “zelenější,” starostka již vyhlásila břehy Seiny jako pěší zónu, ačkoliv narazila na velký odpor, uzavřela hlavní dopravní osu v historickém centru, Rue de Rivoli, pro auta a zavedla omezení rychlosti na všech silnicích ve městě na 30 km/h. Také odstranila parkovací místa a vytvořila nové cyklostezky. Do roku 2026 by měla být Paříž 100% přátelská k cyklistům.

225 eur za šest hodin parkování

Na nedělním hlasování není přímo zakazováno, ale navrhuje se zavedení zvláštních tarifů pro parkování těžkých, objemných a škodlivých vozidel pro životní prostředí, známých jako SUV. Pokud Hidalgo uspěje, poplatky za parkování osobních vozidel s spalovacím motorem nebo plug-in hybridním pohonem a hmotností přes 1,6 tuny (pro elektromobily přes 2 tuny) se v centrálních částech Paříže ztrojnásobí na 18 eur (19 dolarů) za hodinu. Za šest hodin parkování v centru města bude poplatek činit 225 eur a v okrajových obvodech první hodina bude o něco levnější, pouze 12 eur.

Nejdříve SUV, pak zbytek?

Asociace francouzských řidičů “40 millions d’automobilistes” se proti iniciativě brání. Se záchrannou online petici nazvanou “Stop boji proti SUV” skupina mobilizuje proti tomuto projektu, který může mít vliv daleko za hranicemi Paříže. Politici v dalších velkých francouzských městech, jako je Lyon, Bordeaux a Grenoble, již diskutují o zvýšení parkovacích poplatků pro velká auta.

Stejně jako v jiných zemích EU, SUV jsou v Francii velmi oblíbenými vozidly. Podle asociace tato kategorie vozidel tvoří téměř polovinu nových registrací v první polovině roku 2023. Navíc organizace věří, že boj proti SUV je pouze začátek: “Jde o to vymýtit automobil zcela.”

Několik výjimek, které pomohou iniciativu prosadit

Obyvatelé francouzské metropole se k referendu mohou stavět s větší pohodlností, protože existuje několik výjimek: obyvatelé Paříže a parkující nezměnitelní živnostníci v parkovacích zónách, taxikáři na speciálních stanovištích, živnostníci a zdravotničtí pracovníci nebudou tíženi.

Francouzské ekologické organizace a také Hidalgo na volebním tažení poukazují na vysoké emise těžkých vozidel. Také zdůrazňují bezpečnost silničního provozu a otázky týkající se využívání veřejného prostoru.

Podle městských úřadů jsou SUV pro chodce dvakrát tak smrtelné jako běžné automobily. “Hlasování má poslat zprávu výrobcům automobilů a jejich touze po zisku. Skutečnost, že úmyslně prodávají stále větší, spotřebně náročnější a drahá vozidla, ohrožuje zelený přechod,” argumentují městské úřady.

Paříž, řízená Zelenými a středolevicí

Od svého nástupu do úřadu udělala Hidalgo smělé politiky v oblasti životního prostředí klíčovou součástí své politické značky. “Nyní se nacházíme uprostřed procesu změny. A nejtěžší na této fázi je, že musíme změnit své návyky,” řekla Hidalgo ve studiu před pár lety.

Místní úroveň se pro političku, která patří k středolevicové Socialistické straně, vyplatila. Zatímco Hidalgo získala méně než 2% hlasů na celostátní úrovni ve své neúspěšné prezidentské kandidatuře před dvěma lety, ve městských volbách na začátku roku 2020 se jí dařilo. Její koalice s červenou a zelenou barvou razantně porazila její protivníky.

50km/h rychlostní limit na městských dálnicích?

Pokud se Hidalgovi podaří prosadit zavedení pokutových parkovacích poplatků, řidiči automobilů by se měli připravit na další omezení. Od začátku roku 2025 plánuje Paříž zákaz dieselových aut vyrobených před rokem 2011. Tento příklad ale také ukazuje, jak obtížné jsou zákazy. Nové pravidlo mělo být účinné od začátku tohoto měsíce, ale Hidalgo ho nedokázala prosadit.

Po pařížských olympijských hrách, které mají začít koncem července, se má snížit povolená rychlost na frekventované okružní cestě Pérephérique z dosavadních 70 km/h na 50 km/h. Bez ohledu na výsledek hlasování o SUV v neděli budou mít řidiči v Paříži čím dál méně místa na manévrování.

FAQ:

1. O co se v referendu v Paříži jedná?
Referendum se zabývá otázkou, zda mají být na ulicích Paříže více SUV automobilů nebo méně.

2. Jaká je pozice starostky Anne Hidalgo v otázce SUV automobilů?
Starostka Anne Hidalgo je proti zvýšenému počtu SUV automobilů v Paříži. Myslí si, že tyto vozidla škodí životnímu prostředí.

3. Jaké změny Hidalgo prosazuje ve snaze udělat Paříž šetrnější k životnímu prostředí?
Hidalgo zavádí opatření jako omezení rychlosti na 30 km/h, zavedení pěších zón a vytvoření cyklostezek pro zlepšení kvality života a ochranu životního prostředí.

4. Jaké jsou navrhované tarify pro parkování SUV automobilů?
Pokud přijde referendem na starostka, poplatky za parkování těžkých, objemných a škodlivých vozidel (SUV) se ztrojnásobí na 18 eur za hodinu a za šest hodin parkování v centru města by poplatek činil 225 eur.

5. Jaké jsou názory asociace francouzských řidičů na iniciativu starostky?
Asociace francouzských řidičů se brání iniciativě a mobilizuje proti ní. Nazývají to bojem proti SUV vozidlům a obávají se, že to může mít vliv i v jiných francouzských městech.

6. Jaké jsou důvody pro boj proti SUV vozidlům?
Městské úřady argumentují, že SUV vozidla jsou pro chodce dvakrát tak smrtelná jako běžná automobily. Také poukazují na vysoké emise těchto vozidel a důsledky pro životní prostředí.

7. Jaké jsou výjimky z parkovacích poplatků pro SUV?
Výjimky z parkovacích poplatků platí pro obyvatele Paříže, parkující nezměnitelní živnostníci v parkovacích zónách, taxikáře na speciálních stanovištích, živnostníky a zdravotníky.

8. Jaké další změny mohou řidiče automobilů v Paříži očekávat?
Od roku 2025 se plánuje zákaz dieselových aut vyrobených před rokem 2011 a bude zavedena nižší povolená rychlost na frekventované okružní cestě Pérephérique.

9. Jaké jsou hlavní cíle starostky Anne Hidalgo v oblasti životního prostředí?
Hidalgo se snaží udělat Paříž šetrnější k životnímu prostředí a zlepšit kvalitu života obyvatel. Patří k zeleným a středolevicovým politikům a chce bojovat proti škodlivým dopadům automobilů na životní prostředí.

Definitions:
– SUV vozidla: Sportovně-užitková vozidla, auta s vysokou světlou výškou
– Referendum: Hlasování občanů o určité záležitosti
– Starostka: Ženský představitel města
– Životní prostředí: Přírodní a fyzické prostředí, ve kterém žijeme
– Rychlostní limit: Maximální povolená rychlost na silnicích
– Parkovací poplatky: Poplatky za parkování vozidel

Suggested related links:
Paris.fr (oficiální web Paříže)
40 millions d’automobilistes (asociace francouzských řidičů)