Čínská společnost BYD předstihla Teslu v prodeji elektromobilů

Čínská společnost BYD se v roce 2007 představila na autosalonu v Kantonu s novým modelem. Američtí manažeři se však výrobkem značně zasmáli. Fialová barva karoserie byla nevyrovnaná a dveře neseděly jak měly. Dle slov analytika Michaela Dunneho se stali v tom okamžiku posměchem průmyslu.

Nicméně situace se za posledních pár let dramaticky změnila a o společnosti BYD se již smíchy nemluví. V loňském roce předstihli Teslu v celosvětovém prodeji elektromobilů. BYD staví výrobní linky v Brazílii, Maďarsku, Thajsku a Uzbekistánu a připravuje se na zahájení výroby také v Indonésii a Mexiku. Rychle se rozšiřuje i na evropské trhy. Navíc se zdá, že se blíží k předstihnutí skupiny Volkswagen, která zahrnuje značku Audi, jako lídra trhu v Číně.

Prodeje BYD, z nichž přes 80 procent je realizováno v Číně, se za poslední dva roky zvýšily až o milion aut ročně. Posledním výrobcem, kterému se to podařilo na americkém trhu, byl General Motors v roce 1946, když obnovil prodej osobních automobilů po čtyřech letech přerušení kvůli druhé světové válce. Kurátor dopravního oddělení Henryho Fordova muzea Matt Anderson k tomu řekl: “Růst BYD je něčím, co tato industrie nezažila mnoho desítek let.”

BYD, který sídlí v Šen-čenu, epicentru čínské elektroniky, ukázal, jak čínští výrobci automobilů mohou využít čínskou dominanci v oblasti elektrospotřebičů. Žádná jiná společnost neprospěla čínskému přijetí bateriových elektromobilů a plug-in hybridů tolik jako BYD. Tyto vozy dohromady tvoří 40 procent trhu s automobily v Číně, největším automobilovém trhu na světě, a předpokládá se, že v příštím roce budou tvořit více než polovinu prodeje. Stejně jako většina čínských výrobců automobilů, ani BYD neprodává své vozy ve Spojených státech, kvůli dovozním tarifům v éře Trumpa, ale autobusy od BYD jsou v USA k dostání.

Čínská společnost BYD, založená v roce 2003, se původně setkala s výsměchem automobilového průmyslu kvůli kvalitě svých vozidel. Nicméně, situace se za posledních pár let dramaticky změnila a BYD se stalo jedním z předních výrobců elektromobilů na světě. V roce 2019 předstihli Teslu v celosvětovém prodeji elektromobilů.

BYD staví výrobní linky po celém světě, včetně Brazílie, Maďarska, Thajska a Uzbekistánu. Plánuje také rozšířit výrobu do Indonésie a Mexika. Společnost se také úspěšně rozšiřuje na evropské trhy a předpokládá se, že se brzy předstihne skupinu Volkswagen v Číně, včetně značky Audi.

BYD v posledních dvou letech zaznamenal velký nárůst prodejů, přičemž více než 80 procent prodeje je realizováno v Číně. BYD je také lídrem na čínském trhu elektromobilů a plug-in hybridů s 40% tržním podílem. Očekává se, že tyto vozidla budou představovat více než polovinu prodeje automobilů v Číně v příštím roce.

BYD těží z čínské dominance v oblasti elektrospotřebičů a čínská poptávka po elektrických vozidlech je zásadní pro jeho úspěch. BYD sídlí v Šen-čenu, což je významné čínské centrum elektroniky.

Navzdory svému úspěchu na světových trzích, BYD neprodává své osobní automobily ve Spojených státech kvůli dovozním tarifům stanoveným bývalým prezidentem Donaldem Trumpem. Nicméně, autobusy od BYD jsou v USA stále dostupné.

Definitions:
– elektromobil – vozidlo, které je poháněno elektromotory a využívá elektrickou energii namísto klasického spalovacího motoru
– výrobní linka – uspořádání výrobního procesu, které umožňuje sériovou výrobu v určitém postupu
– plug-in hybrid – hybridní automobil, který umožňuje dobíjení baterie z vnějšího zdroje a umožňuje jízdu pouze na elektřinu určitou vzdálenost
– tržní podíl – podíl určité společnosti na celkovém trhu s daným produktem nebo službou

Suggested related links:
BYD (Oficiální webová stránka společnosti BYD)