Je problém, když auto rozhoduje, zda můžete řídit?

Ve více než 2 700 stránkách zákona o infrastruktuře z roku 2021, který představuje balíček za bilion dolarů a přidává levičácké priority k výstavbě mostů, bylo na Národní správu silničního provozu uloženo překvapivé požadavky.

Úřad dostal úkol vypracovat standard, který “vyžaduje, aby osobní motorová vozidla, vyrobená po účinnosti tohoto standardu, byla vybavena pokročilou technologií prevence řízení pod vlivem alkoholu a drog”, uvádí oficiální web úřadu. Správa bezpečnosti silničního provozu měla stanovit toto pravidlo nejpozději do tří let od přijetí zákona nebo vysvětlit, proč takový standard nebyl vytvořen.

Úřad se tedy v prosinci pustil do práce a zveřejnil návrh pravidla v Federálním registrování. Polley Trottenbergová, zástupkyně ministra dopravy, to nazvala “prvním krokem směrem k novému bezpečnostnímu standardu, který bude vyžadovat technologii prevence řízení pod vlivem alkoholu u nových osobních vozidel.”

Na první pohled zní tenhle standard skvěle, že ano? Ať je to již samozřejmost, ale přes 13 000 Američanů tragicky zemřelo při nehodách způsobených řízením pod vlivem alkoholu v roce 2021, posledním roce, kdy jsou dostupná data.

Ale není to tak jednoduché.

Samozřejmě, žádný Američan by neměl řídit pod vlivem alkoholu – a říkám to jako člověk, který měl to štěstí přežít jako dvojleté dítě spolu se svou matkou a novorozeneckým bratrem hrůznou autonehodu způsobenou opilým řidičem. Neexistuje omluva pro ohrožení nevinných životů jen proto, že je nepohodlné zůstat kdesi přes noc nebo utratit peníze za alternativní dopravu.

Ale je opravdu řešením vybavit naše automobily rozhodovací schopností o tom, zda můžeme řídit a nechat automobil konat jako soudce a vykonavatele?

Jak to v prosinci při jednom slyšení řekl zástupce Thomas Massie: “Počet falešně pozitivních výsledků by jistě převážil výhody.”

“Máme tady matku, která zahnula, aby vyhnula zvířeti na cestě a jela kolem výmoly, a pak se zastavena u krajnice kvůli sanitce, a pak přijde otázka od palubních přístrojů: Vezměte s dětmi a počkejte tady, “dodal kentucký republikán, pravděpodobně narážel na situaci, kdy vyhýbání se může zdát opilému stroji.

Dokonce i tehdejší ředitelka Národní správy silničního provozu Ann Carlsonová uznala problémy se závadnou technologií a řekla agentuře Reuters: “Při zhruba 1 miliardě cest autem denně v USA můžete mít milion falešně pozitivních výsledků.”

“Mohou se jednat o lidi, kteří se snaží dostat do nemocnice v případě nouze,” dodala.

Je oprávněné, že má obavy.

Kromě oprávněných obav o schopnost technologie dosáhnout 100% přesnosti tu jsou také další znepokojující faktory. Za kolik by museli výrobci automobilů přidat tuto technologii do všech nových prodávaných vozidel? A nepovede zvýšení ceny aut k odrazování Američanů od koupě novějších vozidel a živit tak riziko nehod s jejich starými vozy?

Automobily jsou už tak drahé. V dubnu 2013 byl průměrný cena nového vozu kolem 31 000 dolarů, podle Kelley Blue Book. Nyní je téměř 49 000 dolarů. Pokud američané bojují o přežití v těžkých ekonomických podmínkách, měli by federální orgány opravdu uvažovat o příkazech, které by přidaly k nákladům na automobily a odrazovaly od koupi nových a bezpečnějších vozidel, zejména když není jasné, jaký pozitivní dopad by takové příkazy měly.

Existují také oprávněné obavy o zneužití této technologie. Pokud by se spoléhala na kamery, jak to navrhuje jedna taková technologie, zda si tato kamera ponechá natočený záznam? Má ten záznam někdo jiný než majitel vozu? Co když by bylo auto odcizeno – měli by zloději nejen auto, ale také data o návycích a chování člověka z videozáznamu?

Navíc, jestli necháme auta zastavit kvůli prevenci řízení pod vlivem alkoholu, není to kluzký svah? Neznamená to, že se budou auta zastavovat také kvůli překročení rychlosti a dalším známkám agresivnějšího jízdy, jako je tvrdé brzdění a časté přecházení z pruhu do pruhu? Jak daleko jsme ochotni zajít ve jménu bezpečnosti?

Národní správa silničního provozu nyní žádá o komentáře a vy se tak můžete zapojit prostřednictvím tohoto odkazu.

Už dnes je zakázáno jezdit pod vlivem alkoholu. Pokud vám záleží na tom, že je naše autoštítu není porušitelem zákona, měli byste vědět, že toto zřejmě může být dalším znakem ztracené minulosti.

Máte nějaký názor na tento článek? Chcete vyjádřit svůj názor? Napište nám na adresu [email protected]. Uvádějte prosím věcné názory, které mohou být zahrnuty do našeho pravidelného rubriky “Slyšíme vás”. Klidně můžete přidat i odkaz na tento článek a své jméno, město nebo stát.

Často kladené otázky (FAQ):

1. Co je hlavním požadavkem stanoveným Národní správou silničního provozu pro automobily vyrobené po účinnosti standardu?
– Národní správa silničního provozu stanovila požadavek vybavit osobní motorová vozidla pokročilou technologií prevence řízení pod vlivem alkoholu a drog.

2. Kdy musí Národní správa silničního provozu stanovit toto pravidlo?
– Národní správa silničního provozu měla stanovit pravidlo nejpozději do tří let od přijetí zákona o infrastruktuře z roku 2021, nebo vysvětlit, proč takový standard nebyl vytvořen.

3. Jak se vyjádřila zástupkyně ministra dopravy Polley Trottenbergová k návrhu pravidla?
– Nazvala ho “prvním krokem směrem k novému bezpečnostnímu standardu, který bude vyžadovat technologii prevence řízení pod vlivem alkoholu u nových osobních vozidel.”

4. Kolik Američanů tragicky zemřelo při nehodách způsobených řízením pod vlivem alkoholu v roce 2021?
– V roce 2021 zemřelo přes 13 000 Američanů při nehodách způsobených řízením pod vlivem alkoholu.

5. Jaké jsou obavy ohledně standardu prevence řízení pod vlivem alkoholu v automobilech?
– Existuje obava, že technologie může dávat falešně pozitivní výsledky a že zavedení této technologie do všech nových vozidel zvýší jejich cenu a odrazí Američany od nákupu nových a bezpečnějších vozidel. Existuje také obava z možného zneužití technologie a ohrožení soukromí.

6. Jak mohou lidé vyjádřit své názory na pravidlo prevence řízení pod vlivem alkoholu v automobilech?
– Lidé se mohou zapojit a vyjádřit svůj názor prostřednictvím odkazu poskytnutého Národní správou silničního provozu.

Důležité pojmy:

1. Úřad pro správu silničního provozu – Národní správa silničního provozu v USA je federální agentura odpovědná za regulaci silničního provozu a zajištění bezpečnosti na silnicích.

2. Prevence řízení pod vlivem alkoholu – Jedná se o opatření zaměřené na snížení nebo eliminaci řízení automobilu po konzumaci alkoholu, aby se předešlo nebezpečným dopravním nehodám.

3. Federální registrování – Je to oficiální sbírka pravidel a nařízení vydaných federálními agenturami ve Spojených státech.

Svázané odkazy:

1. Národní správa silničního provozu (NHTSA)
2. Prevence řízení pod vlivem alkoholu (NHTSA)
3. Oficiální web Národní správy silničního provozu

UPOZORNĚNÍ: Uvedené odkazy jsou příklady a nemusí být platné.