Nová hrozba na silnicích: Používání Apple Vision Pro za jízdy vozidlem

V nedávno viralním videu, které se šíří na sociálních médiích, je zachycen majitel vozu Tesla, který používá nové brýle Apple Vision Pro při používání asistenčních jízdních funkcí, což znamená, že vozidlo prakticky řídí samo sebe. V videu je též zdokumentováno údajné zatčení tohoto majitele vozu a tato událost poukazuje na potenciální nové nebezpečí na silnicích.

V 25sekundovém videu, které bylo zveřejněno ve stejný den, kdy byly brýle Vision Pro uvedeny na trh ve Spojených státech, je demonstrace 21letého Danta Lentiniho, který zveřejnil video na svém X účtu. V průběhu videa nejsou Lentiniho ruce na volantu, což je požadavek pro všechny tři asistenční jízdní funkce Tesly: Autopilota, Enhanced Autopilota a plně autonomního řízení. (Přestože se označují jako plně autonomní, žádná z těchto funkcí nedělá z vozidel Tesly skutečně plně autonomní vozy).

V záběrech následně vidíme Lentiniho v zastaveném autě s policejní hlídkou vedle něj. V komentáři na X potvrzuje Lentini, že je to on na videu a že byl zatčen. Video Lentiniho mělo do pondělního rána více než 24 milionů zhlédnutí na X, platformě patřící společnosti Tesla a jejímu CEO Elonu Muskovi.

Přestože jsme se pokusili kontaktovat Lentiniho i Teslu ohledně této události, odpověď jsme nedostali. Tesle se v roce 2020 proslavila rozpouštěním svého oddělení pro veřejné vztahy, takže reakci nečekáme.

Někteří uživatelé sociálních médií obvinili Lentiniho, který na LinkedIn uvádí, že je manažerem produktu ve startupu pro vývoj softwaru Hyper, z fingování videa za účelem získání zhlédnutí a sledovanosti. Je však ihned zřejmé, zda to tak skutečně udělal. Na komentáře, které kritizovaly jeho hloupost při řízení při používání brýlí, Lentini reagoval slovy: „můj omyl, měl jsem schůzku“.

Společnost Apple ve svém uživatelském průvodci výslovně varuje uživatele před používáním brýlí Vision Pro při jízdě vozidlem. Společnost však na žádost neodpověděla.

“Vždy se buďte vědomi svého prostředí a tělesné polohy při používání. Apple Vision Pro je určen pro použití v kontrolovaných prostorách, které jsou bezpečné a na rovné ploše,“ upozorňuje společnost. “Nikdy nebuďte Apple Vision Pro při řízení pohybujícím se vozidlem, jízdě na kole, s těžkými stroji nebo v jiných situacích, které vyžadují koncentraci na bezpečnost.”

Asistenční funkce Tesly, zejména Autopilot, podstupují již několik let federální kontrolu. V roce 2021 zahájila Národní správa pro bezpečnost silničního provozu formální šetření této automobilové společnosti ohledně nehod, které se staly při používání asistenčních funkcí Tesly, nehod, které si vyžádaly již desítky obětí.

A v loňském červenci žádala bezpečnostní agentura Teslu o podrobnější informace ohledně aktualizace softwaru, která umožňuje řidičům používat Autopilota po delší dobu bez nutnosti mít ruce na volantu.

“Výsledná relaxace ovládání, které jsou navrženy k zajištění toho, aby řidič nadále sledoval dynamický úkol řízení, může vést k ještě větší nedbalosti řidiče a selhání udržení dozoru nad Autopilotem,“ uvedl tehdy hlavní právník regulátora John Donaldson ve svém dopise.

Časté dotazy (FAQ) založené na hlavních tématech a informacích uvedených v článku:

1. Jaký je obsah virálního videa a jaké nebezpečí na silnicích poukazuje?
V článku se zmiňuje viralní video, ve kterém je zaznamenán majitel Tesly, který používá nové brýle Apple Vision Pro při používání asistenčních jízdních funkcí. Video ukazuje, že vozidlo prakticky řídí samo sebe. Tato událost poukazuje na potenciální nové nebezpečí na silnicích.

2. Kdo je hlavní postavou ve videu a co je předmětem údajného zatčení?
Hlavní postavou ve videu je 21letý Dante Lentini, který demonstruje používání brýlí Vision Pro. Videem je dokumentováno údajné zatčení tohoto majitele vozu.

3. Jaké jsou požadavky pro používání asistenčních jízdních funkcí Tesly?
Pro všechny tři asistenční jízdní funkce Tesly (Autopilot, Enhanced Autopilot a plně autonomní řízení) je vyžadováno, aby řidič měl ruce na volantu.

4. Jaké jsou připomínky společnosti Apple v souvislosti s používáním brýlí Vision Pro při jízdě vozidlem?
Společnost Apple ve svém uživatelském průvodci varuje uživatele před používáním brýlí Vision Pro při jízdě vozidlem. Brýle jsou určeny pro použití v kontrolovaných prostorách bezpečných a na rovné ploše. Uživatele se vždy vyzývá, aby věnovali pozornost svému prostředí a tělesné poloze při používání brýlí.

5. Jaký je postoj společnosti Tesla ke kontaktování kvůli této události?
Článek uvádí, že se redakce pokusila kontaktovat Dante Lentiniho i společnost Tesla ohledně této události, ale odpověď nedostala. Zmíněno je, že Tesla zrušila své oddělení pro veřejné vztahy.

6. Jaká rizika mohou mít asistenční funkce Tesly?
Asistenční funkce Tesly, zejména Autopilot, procházejí již několik let federální kontrolou. Jsou zaznamenány nehody s používáním asistenčních funkcí Tesly, které si vyžádaly desítky obětí. Federální agentura žádala Teslu o podrobnější informace ohledně aktualizace softwaru, která umožňuje řidičům používat Autopilota delší dobu bez nutnosti mít ruce na volantu.

Definice klíčových pojmů a žargonu:

1. Asistenční jízdní funkce: Funkce ve vozidle, které poskytují asistenci při jízdě, například asistenční systém řízení, asistenci udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat.

2. Autopilot: Asistenční jízdní funkce u vozidel Tesla, která umožňuje vozidlu řídit sebe samo ve vybraných situacích.

3. Enhanced Autopilot: Pokročilá verze asistenčních jízdních funkcí u vozidel Tesla, která zahrnuje další možnosti jako například automatické stání a parkování.

4. Plně autonomní řízení: Stav, ve kterém vozidlo je schopno plně samo sebe řídit bez potřeby zásahu řidiče.

Navrhované související odkazy:

1. Tesla (oficiální webové stránky společnosti Tesla)
2. Apple (oficiální webové stránky společnosti Apple)