Nové poplatky za parkování v Paříži mají omezit znečištění a vylepšit podmínky pro chodce

Místní úřady tvrdí, že velká auta znečišťují vzduch a jsou nebezpečná pro chodce. Oponenti tvrdí, že starostka vede křížovou výpravu proti motoristům.

Voliči v Paříži schválili snahu radnice výrazně zvýšit poplatky za parkování pro velká SUV a jiná těžká auta. Je to poslední krok starostky Anne Hidalgové k přetvoření francouzského hlavního města s ohledem na životní prostředí a pěší příznivé politiky.

Nové parkovací poplatky mají být schváleny v květnu pařížským městským zastupitelstvem, kde má Hidalgova socialistická strana a zelení spojenci většinu. Tyto poplatky pak mají vstoupit v platnost v září, uvedla Hidalgová.

Někteří majitelé vozidel se stěžují, že jsou vyloučeni z hlavního města, ale Hidalgová se na tiskové konferenci v neděli večer neomluvila. “Pařížané učinili jasnou volbu,” uvedla a dodala, že “jsme na toto rozhodnutí velmi hrdí”.

Přesto se volební účast pohybovala na velmi nízké úrovni. Zatímco zhruba 54,5 procenta Pařížanů hlasovalo pro opatření, k urnám šlo pouze zhruba 5,7 procenta oprávněných voličů.

Ačkoli se veřejná debata zaměřovala na SUV, tedy sportovní užitková vozidla, nové poplatky budou platit pro všechna auta vážící více než 1,6 metrických tun, pokud mají tradiční spalovací motory nebo jsou hybridní, anebo více než dvě metrické tuny, pokud jsou elektromobily.

Tato vozidla budou muset platit 18 eur, tedy trojnásobek běžné sazby, za hodinu veřejného parkování v centru Paříže a 12 eur ve vnějších částech města. Existuje však několik výjimek, a proto se toto opatření týká převážně návštěvníků ze zahraničí.

Pařížští rezidenti, kteří parkují ve své čtvrti, nebudou ovlivněni. Anebo také řidiči taxíků a ostatních profesionálních vozidel, nebo lidé, kteří používají větší vozidla kvůli handicapu.

Městské úřady argumentovaly tím, že velká SUV a jiná těžká auta produkují více skleníkových plynů než průměrně velká auta a jsou nebezpečnější pro chodce kvůli své hmotnosti.

Centrističtí a pravicoví oponenti Hidalgové prohlásili, že nízká volební účast a tenké výsledky referenda jsou “odmítnutím” starostky a zvyšování cen bude udržovat velké rodiny a novější, čistější SUV mimo hlavní město. “Starostka Paříže se tímto PR trikem snaží odvést pozornost od své katastrofální politiky,” uvedlo prohlášení.

Často kladené otázky:

1. Jaké jsou cíle pařížské radnice v souvislosti s parkovacími poplatky?
Pařížská radnice se snaží výrazně zvýšit parkovací poplatky pro velká SUV a těžká auta s cílem omezit jejich provoz a snížit emise skleníkových plynů. Tato opatření jsou součástí snahy o přetvoření Paříže na ekologičtější město a podporu pěší dopravy.

2. Kdy by měla být tato opatření implementována?
Nové parkovací poplatky mají být schváleny v květnu pařížským městským zastupitelstvem a vstoupit v platnost v září.

3. Která vozidla budou muset platit vyšší poplatky?
Poplatky se týkají všech automobilů vážících více než 1,6 metrických tun s tradičním spalovacím motorem nebo hybridními vozy, a také vozidel vážících více než 2 metrické tuny, pokud se jedná o elektromobily.

4. Jaké jsou výjimky z tohoto opatření?
Výjimky z těchto poplatků zahrnují pařížské rezidenty parkující ve své čtvrti, řidiče taxíků a ostatních profesionálních vozidel a lidi, kteří používají větší vozidla kvůli handicapu.

5. Proč městské úřady argumentují pro zvýšení poplatků?
Místní úřady tvrdí, že velká SUV a těžká auta produkují více skleníkových plynů než průměrně velká auta a jsou nebezpečnější pro chodce kvůli své hmotnosti.

6. Jak reagovali oponenti na tato opatření?
Oponenti opatření tvrdí, že nízká volební účast a výsledky referenda jsou odmítnutím politiky starostky a zvyšování cen bude mít negativní vliv na velké rodiny a novější, čistější SUV. Kritizují také údajné snahy starostky odvrátit pozornost od jejích neúspěchů.

Related links:
Oficiální web Paříže
Aktuality Pařížské radnice