Přehled vývoje topení v automobilech

Historie topení v automobilech sahá až do dob prvních motorových vozidel, která byla otevřená a nechráněná před povětrnostními vlivy. První motoráři si tak jako majitelé tažených vozů a kočárů museli dávat pozor na chladné teploty. Víte první skutečný vynález topení v automobilech patří Margaret A. Wilcoxové, která v roce 1893 patentovala systém, který vedl vzduch topený motorem a přiváděl ho do interiéru vozu. Nicméně tento systém byl určený pro železniční vozy, ne pro automobily.

První automobilem vytápěným systémem byly tehdy důmyslně upravené cihly, které se předehřívaly v peci doma a poté se umisťovaly do speciálních krabic ve voze. Ačkoli byste si to nemysleli, topení v automobilech tehdy zahrnovalo i vyhřívané řídicí kola, která měla zabudované topné prvky.

Další rozvoj přinesl přenosné uhlíkové kameny, které se vkládaly do speciálních ohřívačů a připravovaly se k použití. Tyto kamínky mohly topit několik hodin a po vychladnutí byly opět použitelné.

V následujících letech se začaly objevovat topení napájená výfukovými plyny, která byla dodávána jako příslušenství. Některé systémy využívaly konvekce, jiné byly vybaveny výfukovými trubkami, kterými proudil ohřátý vzduch do interiéru vozu.

Až v roce 1933 přišla automobilka Ford s inovativním topením umístěným v palubní desce, které již využívalo expanzi vyfukovacích plynů jako zdroj tepla. V té době došlo také k vývoji topení podobnému párovým ohřívačům, které se nacházely na výfukových potrubích a vypařovaly pouhý 1 uncový galon vody kvůli produkci vodní páry, který se potom pomocí ventilátoru dostával do interiéru vozu.

Je zajímavé, jak se topení v automobilech v průběhu let vyvíjelo a zdokonalovalo. V dnešní době je topení v automobilech již samozřejmou součástí a díky moderním technologiím je možné se cestování v chladných dnech nejenom příjemně zahřát, ale také užívat pohodlí bez vnějších nepříznivých povětrnostních podmínek.

Často kladené otázky (FAQ):

1. Kdo vynalezl první topení v automobilech?
První skutečný vynález topení v automobilech patří Margaret A. Wilcoxové, která v roce 1893 patentovala systém, který vedl vzduch topený motorem a přiváděl ho do interiéru vozu. Nicméně tento systém byl určený pro železniční vozy, ne pro automobily.

2. Jak fungovala první topení v automobilech?
První automobilem vytápěným systémem byly tehdy důmyslně upravené cihly, které se předehřívaly v peci doma a poté se umisťovaly do speciálních krabic ve voze. Později byly používány přenosné uhlíkové kameny, které se vkládaly do ohřívačů a mohly topit několik hodin.

3. Byla k dispozici další typy topení v automobilech?
Ano, v následujících letech se objevila topení napájená výfukovými plyny, která byla dodávána jako příslušenství. Některé systémy využívaly konvekci, zatímco jiné měly výfukové trubky, kterými proudil ohřátý vzduch do interiéru vozu.

4. Kdy bylo inovativní topení umístěné v palubní desce?
V roce 1933 přišla automobilka Ford s inovativním topením umístěným v palubní desce, které již využívalo expanzi vyfukovacích plynů jako zdroj tepla. Současně bylo vyvinuto topení podobné párovým ohřívačům, které se nacházely na výfukových potrubích.

5. Jak se topení v automobilech vyvíjelo v průběhu let?
Topení v automobilech se vyvíjelo a zdokonalovalo. Díky moderním technologiím je možné se v dnešní době cestovat v chladných dnech nejenom příjemně zahřát, ale také užívat pohodlí bez vnějších nepříznivých povětrnostních podmínek.

Doporučené odkazy:
ford.cz (Oficiální stránka automobilky Ford)
auto.cz (Český automobilový portál)