Tajemství neuskutečněných předpovědí o autonomních vozidlech

V roce 2015 bývalý vedoucí projektu samojízdných vozidel Google, Chris Urmson, uvedl, že jedním z jeho cílů při vývoji plně bez řidiče je zajistit, aby jeho jedenáctiletý syn nikdy nepotřeboval řidičský průkaz. Podtextem bylo, že za pět let, kdy se Urmsonův syn dostane do 16 let, budou samojízdná vozidla tak běžná a jejich technologie bude tak nadřazená lidskému řízení, že jeho teenageři syn nebude mít potřebu ani touhu se učit řídit sám. No, je rok 2024 a syn Urmsona je nyní 20 let. Sázky na to, že si udělal řidičský průkaz?

Jednou z charakteristik závodu o vývoj autonomních vozidel byly nadměrně optimistické předpovědi o jejich připravenosti pro každodenní použití. Krajina je doslova posetá nestihnutými termíny. V roce 2015 prohlásil viceprezident společnosti Baidu Wang Jing, že do roku 2020 bude tato technologická společnost prodávat autonomní vozidla čínským zákazníkům. V roce 2016 prohlásil tehdejší prezident Lyftu John Zimmer, že “většina” cest, které se odehrají v jeho službě sdílení jízd, bude probíhat v plně autonomních vozech “do pěti let”. V tom samém roce Business Insider uvedl, že do roku 2020 bude na silnicích 10 milionů autonomních vozidel.

Samozřejmě, nikdo nebyl tak optimistický jako CEO Tesly, Elon Musk, který z nepřesných předpovědí o připravenosti autonomních vozidel udělal umělecký předmět. “V polovině příštího roku budeme mít na silnicích přes milion Tesla vozidel s plně autonomním hardwarem,” řekl Musk v roce 2019. Funkce Tesla Full Self-Driving (FSD) je tak spolehlivá, že řidič může “usnout”. Tesly s tímto softwarem však nejsou autonomní a řidičům by se mělo dobře poradit, aby si v autě nespali.

Určitě existují autonomní vozidla, která se dnes pohybují na silnicích. Jsou v San Franciscu, Phoenixu, Los Angeles, Hamburku a Pekingu, mezi jinými městy. Provozují je některé z největších a nejlépe kapitalizovaných společností na světě. Dokonce si v některých z nich můžete i zajet na jízdě. Ale jsou zaseknuté. Nezaseknuté ve smyslu, že Tesla Cybertruck se zasekne i v méně než palcovém sněhu. Ale tato vozidla jsou omezená na geofence service areas, brzděná svými vlastními technologickými nedostatky, odporovaná odbory a příznivci spolehlivějších dopravních prostředků a omezená jízdou na určitých silnicích nebo za určitých povětrnostních podmínek.

“Průmysl autonomních vozidel – zejména společnosti vyvíjející a testující robotaxi – už příliš dlouho prodává vizi budoucnosti, kterou by dobře měly vědět, že se nikdy nestane,” napsal Sam Anthony, spoluzakladatel a technický ředitel společnosti Perceptive Automata, bývalé společnosti zabývající se AV, v roce 2022. Předpokládalo se, že roboti budou schopni řídit stejně svobodně jako my. Přeci jsme postavili svět, ve kterém my lidé můžeme – a děláme – řídit kamkoli, kdykoliv. Proč jsme se tak mýlili?

Časté dotazy (FAQ) k autonomním vozidlům:

1. Jaká byla původní vize vývoje autonomních vozidel?

Původní vize byla, že autonomní vozidla budou tak běžná, že teenagery už nebude zajímat ani potřeba nebo touha se učit řídit. Tato vize se však zatím nenaplnila.

2. Jaké byly optimistické předpovědi vývoje autonomních vozidel?

Viceprezident společnosti Baidu v roce 2015 prohlásil, že autonomní vozidla budou prodávána v Číně do roku 2020. Prezident Lyftu prohlásil, že většina cest v jejich službě bude probíhat plně autonomně do pěti let. Business Insider předpověděl, že do roku 2020 bude na silnicích 10 milionů autonomních vozidel.

3. Jak se vyjádřil CEO Tesly, Elon Musk, ohledně autonomních vozidel?

Elon Musk v roce 2019 prohlásil, že v polovině následujícího roku bude na silnicích přes milion Tesla vozidel s plně autonomním hardwarem. V praxi však Tesla vozidla s tímto softwarem nejsou plně autonomní a řidič by se neměl spoléhat na to, že může spát za volantem.

4. Jaký je současný stav autonomních vozidel?

Existují autonomní vozidla, která se již pohybují na silnicích v několika městech po světě. Avšak tato vozidla jsou omezená na určité oblasti, mají technologické nedostatky a jsou omezena povětrnostními podmínkami.

5. Proč vize vývoje autonomních vozidel nenastala?

Podle spoluzakladatele společnosti Perceptive Automata se předpokládalo, že autonomní vozidla budou schopna řídit stejně jako lidé. Nicméně, tato vize se zatím nenaplnila z důvodu technologických omezení a odporu proti autonomním vozidlům.